Een publicatie in Haarlems Dagblad over het vernieuwende woonconcept New Harlem in Haarlem. Een project waar wij nu al trots op zijn!
Steeds meer jongeren willen geen auto meer
Haarlem – Zestig nieuwe woningen en geen echte parkeervoorziening. Daarmee onderscheidt het nieuwbouwproject New Harlem aan de Schalkwijkerstraat zich van andere woningbouwprojecten. ,,Dat is voor ons ook een nieuwe aanpak. Wij vinden wij het best spannend hoe dat gaat uitpakken’’, zeggen de ontwikkelaars Jan Joost Bloemendal en Jan Heeremans van Hoorne Vastgoed. De eerste bewoners van het autoloze hof kunnen na de zomer hun intrek nemen.
De Haarlemse gemeenteraad stemde schoorvoetend in met de vergunning voor het bouwplan. De vrees bestaat dat bewoners toch een auto meenemen of aanschaffen waardoor er parkeerproblemen ontstaan in de omringende straten.
Stimulans
Beide ontwikkelaars hebben echter vertrouwen in de goede afloop van het project, waarbij de nieuwe bewoners wel de beschikking krijgen over vier deelauto’s. Bloemendal: ,,We willen laten zien dat deze aanpak werkt in de Randstad. Want bij projecten in bijvoorbeeld Amsterdam zie je dat die dure gebouwde parkeervoorzieningen leeg blijven staan. Wij willen nu de voorwaarden scheppen om het bezit van een auto zoveel mogelijk terug te dringen. De bewoners betalen straks mee aan de vier elekrtische deelauto’s, dat kan een stimulans zijn om geen eigen auto te hebben. Je zou toch gek zijn om zelf nog een auto te kopen. Jongerenwillen geen autobezit meer.’’
Want Hoorne richt zich met New Harlem op de jonge digitalen, zoals Heeremans en Bloemendal het noemen. Heeremans: ,,Wij maken hier woningen van 35 tot 64 zestig vierkante meter groot, met een huur van 750 tot 950 euro per maand. Onze doelgroep is de starter, niet alleen op de woningmarkt maar ook op de arbeidsmarkt. Jongeren die aan hun eerste baan beginnen. Wij hebben onderzocht hoe hun autogebruik er uitziet. Zij maken juist veel gebruik van de fiets, scooter of het openbaar vervoer.’’ Er komt een gemeenschappelijk fietsenstalling, maar ook komt er in elke woning nog een aparte plek voor een fiets. Bovendien, de binnenstad ligt op loopafstand, de bus stopt bijna voor de deur, betogen beiden.
Loting
De potentiële huurder wordt niet geselecteerd op het bezit van een auto. Heeremans: ,,De toewijzing geschiedt door loting, niet op autobezit. Als je je aanmeldt en je hebt een auto, dan valt dat niet tegen te houden. Ook niet dat je er later alsnog een aanschaft. Maar wij creëren de voorwaarden dat je die auto niet nodig hebt. Mensen kiezen er ook voor om hier op die manier te wonen. Hier kan dit experiment ook gezien de omvang van het project. In Utrecht willen ze nu een wijk met 6600 woningen op deze manier bouwen.’’ Hoorne overweegt om ook een van de deelauto’s voor buurtbewoners beschikbaar te stellen.
Binnenhof
Naast de auto worden er meer voorzieningen gedeeld. Er komt een ontmoetingsruimte met wasmachines en drogers, voor die apparaten hoef je dus geen plek in je woning in te ruimen. Ook komt er een werkruimte met een leestafel en een koffiehoek. De woningen liggen om een gemeenschappelijk en groen ingericht binnenhof. De gasloze woningen krijgen zonnepanelen en worden aangesloten op een koude-warmte opslag.
Inmiddels hebben al bijna driehonderd mensen hun belangstelling getoond voor een van de woningen. ,,New Harlem ligt goed in de markt’’, stelt Bloemendal vast.
Bron: Haarlems Dagblad – Henk Geist