Nieuws / Bedrijventerrein De Etalage bloeit

Bedrijventerrein De Etalage bloeit

17/12/2019
thumbnail

Voor de poorten naar de hemel wacht de apostel Petrus. Hij verwelkomt de reiziger die op weg is naar het eeuwige. Zo heeft Alkmaar de eigen poorten, de Etalage, bedoeld als warm onthaal. Het bedrijventerrein met groene vlakten verwelkomt reizigers bij de A9 vlak voor het AFAS-stadion.

De Etalage

Voor de poorten naar de hemel wacht de apostel Petrus. Hij verwelkomt de reiziger die op weg is naar het eeuwige. Zo heeft Alkmaar de eigen poorten, de Etalage, bedoeld als warm onthaal. Het bedrijventerrein met groene vlakten verwelkomt reizigers bij de A9 vlak voor het AFAS-stadion. Net als het eeuwige achter Petrus, wordt de Etalage gekenmerkt door ruimte. Over vijf jaar staat dat beeld op zijn kop. Het gebied van 85.000 vierkante meter groot staat dan volgebouwd met bedrijven van de bovenste plank, watergangen, nieuw geplante bomen, paddenpoelen en een geaccentueerde ringsloot. Nu pronkt er ’75 procent verkocht’ op het bord boven het groen. Daar moet in 2021 honderd procent staan. Het zijn optimistische stellingen van ontwikkelaars Hoorne Vastgoed en Delta Onroerend Goed, die samen over de ontwikkeling van het bedrijventerrein gaan. ,,Dat kunnen we stellen op basis van gesprekken die nu gevoerd worden’’, zegt projectontwikkelaar Reijne van Hoorne Vastgoed. De 75 procent slaat op de hoeveelheid oppervlakte die vergeven is. Er is namelijk vijf van de elf percelen bezet, een iets ander percentage. De grond is gevuld door Donghua, het Chinese bedrijf dat marktleider is in het maken van industriële kettingen en autobedrijven Renses, Honda en Stern. Verpakkingsmaker Vercom komt daar snel bij. Een goed gevulde Etalage. Het is een droom die na lange tijd werkelijkheid wordt. ,,We hebben vaak de vraag gehad, wat gebeurt er?’’, bekennen Pim Schram van Delta en Machiel Reijne van Hoorne Vastgoed. De Etalage wordt eind jaren negentig geboren. Het moet op dat moment een onderdeel zijn van bedrijventerrein Boekelermeer Zuid dat uitdijt. De Boekelermeleer zoekt dringend ruimte. Schram blikt terug. ,,Het was toen ook al bedoeld als toegang naar Alkmaar.’’

Hoofdstad

Een interessant project voor Delta, zegt Schram. ,,Alkmaar is toch de hoofdstad van Noord-Holland Noord. Er was veel bedrijvigheid in het centrum en dat moest naar de rand van de stad. Boekelermeer raakte vol en wij zagen de Etalage als mooie oplossing.’’ Ook Hoorne Vastgoed ziet snel de potentie. Reijne: ,,Het project is ook een leuke uitdaging, we doen normaal niet zo veel van dit soort projecten. We zijn meer van woningen en nieuwe vestigingen voor Vomar Voordeelmarkt. Voor ons is het prachtig om hier aan mee te kunnen doen.’’ De wens vanuit Hoorne Vastgoed, Delta en de gemeente is bij het prille begin om een ’hoogwaardig’ welkomstgebied te creëren. Dat betekent bedrijven van formaat, ruim opgezet, veel groen en geen horeca of detailhandel. Op dat moment mag het laden en lossen van goederen niet zichtbaar zijn. Dat past niet in het plaatje. Het wordt stil. De laad- en loseis blijkt heilloos. Een strenge eis, misschien wel te strenge eis van de gemeente. ,,Er was weinig animo. Om laden en lossen onzichtbaar te maken moeten overdekte magazijns gebouwd worden, dat vraagt een flinke investering’’, weet Schram. ,,Dan kijkt een investeerder eerst even verder.’’

Stekker

Hoorne Vastgoed heeft er nooit aan gedacht de stekker eruit te trekken, zegt Reijne. ,,Het ging even moeizaam, maar de ik snap de hoge eisen ook wel. Het is toch de entree van Alkmaar.’’ Hoewel het moeizaam loopt is de stekker eruit ook geen optie voor Schram: ,,In die periode is er hoe dan ook relatief weinig gebouwd. Een overschot aan industrieterreinen als oorzaak? Dat ligt aan de tijd. In een slechte economische tijd is er al snel te veel. Op dit moment is er een tekort. Met de woonwensen die er zijn in de binnenstad, moeten bedrijven naar de buitenkant. Er is dan zeker geen overschot.’’ Het project ’Etalage’ sukkelt jaren verder. Dan laat de gemeente de strenge laad- en loseis los laat. De bal begint te rollen. Het Chinese bedrijf Donghua klopt als eerste aan. Het bedrijft groeit uit z’n jasje en wil graag een prominente locatie in Alkmaar. In 2017 is de oplevering. ,,Toen ging het leven’’, weten Schram en Reijne nog. In het daaropvolgende jaar volgt de ene na de andere aanvraag en worden vier percelen verkocht. Vestigen hoeft niet moeizaam te zijn bij de Etalage. Vanwege het gebrek aan omwonenden zijn er weinig potentiële bezwaarmakers. Ook is er geen stikstofkwestie, zegt Reijne. ,,Het bestemmingsplan is onherroepelijk en we hebben niet te maken met een Natura 2000 gebied in de buurt.’’ Reijne verkoopt nog even verder. ,,Echt oprecht. Als je je ergens wil vestigen is dit een ideale plek. Het is mooi en het wordt prachtig.’’ Schram. ,,Hoogwaardig.’’

AZ

Een van de laatste verhandelingen op de Etalage betreft die met buurman AZ. Een deel van het AZ-parkeerterrein behoort tot de Etalage. AZ is net rond met Hoorne Vastgoed en Delta over het blijvend gebruik ervan. AZ mag nog drie jaar gebruik maken van het terrein voor bezoekers met de auto. Wat er daarna  gebeurt is nog onduidelijk. Verlenging blijft bespreekbaar, maar Delta en Hoorne Vastgoed benadrukken wel de tijdelijke aard van het gebruik. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat de ruimte gebruikt wordt voor het bedrijventerrein en dat AZ zelf op zoek moet gaan naar een structurele oplossing voor het parkeren. Bron: Alkmaarse Courant – Noordhollands Dagblad

Andere nieuwsberichten

Noordwijk aan Zee, Maarten Kruytstraat

Lees meer

Start verkoop Tuytpark fase 4 in De Draai, Heerhugowaard

Lees meer

HIGH5 – Presale Long Beach gestart

Lees meer